Fregatskydning og fest 2019.

Når dette læses er årets højdepunkt i Skyttelavet, Fregatskydningen, overstået.
Vi startede allerede fredag eftermiddag med at gøre klar, bordene blev dækket, bordplanen blev gennemgået, bordkortene delt rundt og ikke mindst blev der fremstillet borddekorationer af to dygtige piger, Henriette og Esther, så det hele kunne se rigtigt festligt ud til dagen efter, de forberedende øvelser til maden klarede Heidi og da det hele var på plads var det bare at glæde sig til dagen efter.

Selve skydningen startede lidt kaotisk for da vi møder op på skyde-banen, som vi havde reserveret hele dagen, var en flok bueskytter i fuld gang med deres aktivitet, vagten blev tilkaldt og sammen med ham forklarede vi bueskytterne at det var os der havde banen og de måtte pakke sammen, det gjorde de så i god ro og orden og så kunne vi komme i gang med at stille op til Fregatskydningen.
Efterhånden kom skytterne, de blev indtegnet og vi ventede så på afgående fregatkaptajn, Steen Bagge, da han var ankommet og havde inspiceret de fremmødte skytte kunne skydningen gå i gang på den af Kent Andersen fremstillede fregat, efterhånden blev sejlene skudt ned og krudtkammeret sprængt, af Jens Ole Løje, og til sidst blev den sænket af Morten Borg Aadorf, som hermed blev ny Fregatkaptajn.
Efter skydningen var overstået, vendte skytterne hjem for at gøre sig klar til festen om aftenen, der skulle shines op og festtøjet findes frem.
Kl. ca. 17:30 startede festdeltagerne med at modtage afgående Fregatkaptajn med ledsager, det skete med kanonskud og skansevagt, som det sig hør og bør.

Efter modtagelsen og en velkomstdrik gik gæsterne til bords for at nyde den i dagens anledning frembragte festmenu, der var nogle som blev rigtigt godt snydt som ikke var med, for det var en særdeles lækker middag som var blevet fremstillet af det dygtige køkkenhold.

Under spisningen blev der uddelt præmier til de dygtige skytter i de forskellige rækker men vi startede med at kalde 3 af vores hjælpsomme piger op, Louise, Henriette og Else, som alle tre fik tildelt Skyttelavets kammeratskabstegn. Ligeledes blev Jørgen Kjeldsen kaldt op og han blev udnævnt til æresmedlem af Brøndby Marineforenings Skyttelav, til hans store overraskelse.
Ellers gik det som det plejede, den nye Fregatkaptajn fik overrakt bandoleret som tegn på den nye værdighed, de forskellige skytter som havde gennemført årets skydninger fik præmier for dette og Jørgen Kjeldsen blev mesterskabsskytte for 8. gang.

Efter middagen og kaffen var der dans på dækket til midnat godt underholdt af vore spillemænd, til vi nåede midnat hvor vi som sædvanligt sang vore 2 afskeds sange og så var der ellers natmad til alle deltagerne og godnat og tak for denne sæson.

Næste dag mødte en træt bestyrelse og ryddede op og gjorde rent så Gården kunne blive klar til det næste hold som skulle bruge den.

Tusinde tak til alle deltagerne, køkkenpersonalet og ikke mindst bestyrelsen som havde gjort et stort stykke arbejde med at få det hele til at spille.