Kom med bag coronafronten (2. del)

Tag med ind i smitteopsporingens verden med teleoperatør i Jonstruplejren Johann Jacobsen (713).

"Corona hotline, god dag"

Det har været en daglig sætning i en af mine kollegers hverdag det sidste år.
Mange mennesker kan ikke forstå vores job, de kan ikke forstå, at jeg kun er en brik i det store puslespil.
Jeg er IKKE sundhedsstyrelsen, jeg er IKKE den der vælger hvem der får vaccinen først, jeg er IKKE den som kan tage ud at give din nabo en bøde. Jeg er ansat i Forsvaret, under Rigspolitiet for at hjælpe danskerne med deres hverdag i Corona tiden, i myndighedernes fælles hotline.

- "Jamen du sidder bare og tager telefonen, det kan ikke være så svært?!"

Jeg står, sidder, går OG tager telefonen, det er helt rigtigt. Men det er ikke "kun" telefonsamtaler, som du måske ville have med et familiemedlem.

Det her arbejde er ikke fysisk hårdt men psykisk hårdt. Hvordan, tænker du måske?

Vi tager imod opkald fra ældre mennesker som venter på vaccinen og føler sig glemte.
Vi snakker med mosteren som er kroniker og ikke tør at gå ud af sit hus da hun er bange for at blive smittet, har lyst til at ende sit liv da det liv der er nu gør, at hun føler sig for ensom.
Personen som ikke kan rejse til sit hjemland og begrave sin mor, da han/hun har været positiv og ikke kan vise en negativ test.
Datteren som er bange for at hendes forældre får Covid-19 og truer med at sagsøge mig/os hvis det sker, og de dør. #Da det er vores "skyld" at de ikke har modtaget vaccinen.#
Vennen der bekymrer sig om sin bedste ven igennem mange år, og fortæller detaljeret hvordan vores død bliver, hvis hans/hendes ven ikke får den hjælp han/hun har brug for.

En dag på arbejdet uden mindst to trusler fra bekymrede borgere, er en rigtig GOD dag

Vi gør vores bedste til at hjælpe på alle de måder vi nu kan. Vi er lige så frustrerede over Covid-19 som alle andre. Vi ville ønske at vi kunne gøre mere.

"Hvorfor skriver du dette? Og hvorfor vælger du den form for arbejde?"

Tjoo... Jeg skriver dette for at huske Jer på, at vi også er mennesker, vi er ikke robotter der kan blive ved med at tage imod.
Men vi vælger vores arbejde for at hjælpe dem som har brug for at blive beroliget, som har brug for at få reglerne fortalt, som har brug for at et menneske siger til dem, at det hele nok skal gå.
Vi er glade for at hjælpe og gøre en forskel.
DERFOR møder vi op og "bare" tager telefonen, 9 timer af gangen!

"Corona hotline, god dag. *samtale*, du er meget velkommen til at ringe igen, vi vil med glæde hjælpe dig!" 😊

Vi står sammen, hver for sig.